Voer uw zoekbegrip in

Fashion Revolution Week 2021: PETER HAHN is er weer bij

Fashion Revolution Week 2021: PETER HAHN is er weer bij

Ook dit jaar schudt de campagne ’Fashion Revolution’ de modewereld weer op. Zeven jaar geleden stortte het Rana-Plaza-fabriekcomplex in Bangladesh in. Daarbij vielen meer dan 1000 doden en meer dan 2000 gewonden. Alle gedupeerden waren werkzaam in de textielindustrie.

Op Fashion Revolution Week herdenken wij de slachtoffers van dit verschrikkelijke ongeluk. En wij zetten ons ervoor in, dat zoiets nooit meer kan gebeuren.

 #whomademyclothes

Met de wereldwijde campagne #whomademyclothes worden modeliefhebbers en modeondernemingen opgeroepen, actief naar de herkomst van hun kleding te vragen. Wij laten u zien, wat wij doen en hoe u ook mee kunt doen.

„We hopen op meer bewustzijn. Klanten zouden zich moeten verdiepen in hun aankopen en voor zichzelf beslissen of ze niet liever voor kwaliteit in plaats van voor kwantiteit gaan. Er zijn vandaag de dag zoveel leuke merken die al een stap verder zijn en een goede bijdrage leveren aan meer duurzaamheid. Ook PETER HAHN draagt met zijn Green Cotton-collectie bij aan verandering en biedt de klant GOTS-gecertificeerde alternatieven.“

Ariane Piper, landencoördinator van Fashion Revolution Duitsland

Wij stellen u voor aan de mensen achter onze mode

Als internationale handelsonderneming werken wij wereldwijd samen met partners in de gehele leveringsketen. Van de winning van de grondstoffen tot aan het eindproduct. Met boeren, die voor de kasjmiergeiten zorgen, met spinnerijen en textieldrukkerijen.

Elk jaar willen wij in het kader van Fashion Revolution Week graag een paar van deze mensen aan u voorstellen. Stukje bij beetje krijgt u zo inzicht in onze gehele leveringsketen en kunt u zichzelf ervan overtuigen, dat onze mode eerlijk en duurzaam is geproduceerd.

2021: Op bezoek in de verschillende productielagen van de leveringsketen

Dit jaar willen wij u graag laten zien waar en hoe onze grondstoffen worden gewonnen en waar ze verder verwerkt worden. Wij nemen u bijvoorbeeld mee naar Farm Santa Cruz en stellen de mensen aan u voor die onze grondstoffen tijdens het productieproces begeleiden.

„Het is heel bijzonder om te zien hoeveel mensen er, deels in verre landen, bij de vervaardiging van onze producten betrokken zijn. Wanneer het maar kan, gaan wij op pad om onze leveringsketen te verkennen. Ik verheug me nu al op Patagonië.“

Virginia Halsig, Inkoopster breimode & kasjmier

Farm Santa Cruz in Argentinië

Augustina zorgt op Farm Santa Cruz in Patagonië voor de daar levende schapen. Zij leveren ons de luxueuze merinoswol in bio-kwaliteit, waar bijvoorbeeld de moderne twinsets uit de PETER HAHN PURE EDITION-collectie van gemaakt worden.

Spinnerij in Griekenland

Direct na de oogst wordt het geplukte katoen door Anastassios, Georgia en Spyridon verwerkt. Zij houden toezicht en bedienen de machines van onze spinnerij.

Zij werken met een wel heel bijzondere katoensoort: ons Premium-Pima-Cotton. Al het zaaigoed van dit katoen is vrij van genmanipulatie. De teelt vereist bovendien tot 80% minder water dan de gebruikelijke methoden. Meststoffen zijn tot een minimum gereduceerd zodat tot 50% minder daarvan op het katoenveld terechtkomt. Beter voor het milieu EN voor de huid.

Schoenenproductie in Italië

Monica werkt al 30 jaar als schoenmaker. Zij is daarbij verantwoordelijk voor de vervaardiging van schoenen en voor de kwaliteitscontrole. Het mooiste aan haar werk vindt ze het creëren van unieke items uit losse onderdelen. In haar vrije tijd breit, wandelt en leest Monica graag.

2020: De mensen achter de machines, een inkijkje in het productieproces

Dit jaar willen wij graag wijden aan het voortraject van de productie. Wij nemen u mee in de fabrieken en stellen een paar mensen aan u voor die onze mode produceren.

Spinnerij in Thailand

In deze spinnerij in Thailand worden de grondstoffen verwerkt en wordt het garen vervaardigd.

„Met onze leveranciers onderhouden we vaak jarenlange partnerschappen, zo ook in dit geval. Regelmatige, persoonlijke bezoeken door medewerkers van de afdelingen Inkoop, Kwaliteitsmanagement en Duurzaamheid onderstrepen het belang van deze samenwerkingsverbanden.“

Patrizia Strupp, afdelingshoofd Duurzaamheid

Malee werkt al 24 jaar op haar afdeling en is verantwoordelijk voor het zogenaamde ’soft winding’. Dit houdt in dat het garen uit machines op speciale klossen wordt gewonden die geschikt zijn om vervolgens te worden geverfd. In haar vrije tijd is ze een gepassioneerde kok.

Khun (l.) en zijn collega zijn nu bijna vijf jaar verantwoordelijk voor het verven van de klossen en beschikken over grote deskundigheid. Tun besteedt zijn vrije tijd graag aan muziek, Khun leeft zich het liefst uit met sporten.

Somkid is al meer dan 15 jaar werkzaam bij onze Thaise garenfabrikant en is meestal te vinden aan de grote conische wikkelmachines. Is zij niet aan het werk, dan sport ze graag.

Firma Lenzing

De firma Lenzing uit Oostenrijk staat voor ecologisch en verantwoord vervaardigde textielvezels van de duurzame grondstof hout. Deze hoogwaardige vezels vormen de basis voor vele, stijlvolle producten in ons assortiment: van prachtig luchtige blouses van viscose tot flatteuze T-shirts van viscose-elastan.

„De firma Lenzing hecht veel waarde aan duurzaamheid en is gespecialiseerd in de vervaardiging van vezels uit hout als grondstof. Deze vezels worden gewonnen uit pulp, die afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen.“

Patrizia Strupp, afdelingshoofd Duurzaamheid

Bogdan is sinds zeven jaar werkzaam bij Lenzing. In 2017 studeerde hij af als chemisch procesingenieur. Momenteel werkt hij als process engineer. Hij leidt vooral investeringsprojecten, ondersteunt processpecialisten als Miroslav en bekommert zich daarnaast om de continue verbetering van de productiefaciliteiten.

Miroslav begon zijn carrière bij Lenzing in 2002 met een stage als chemisch procesingenieur. Vervolgens behaalde hij zijn master aan de school voor chemie en milieutechnologie. Momenteel is hij werkzaam als processpecialist.

Doe mee!

De campagne ’Fashion Revolution Day’ spreekt vele doelgroepen aan. Er is voor elk wat wils. Om mee te doen kunt u bijvoorbeeld uw kleding binnenstebuiten aantrekken, zodat het etiket zichtbaar wordt. Maak hiervan een foto en plaats deze op social media met de hashtag #whomademyclothes of #whatsinmyclothes.

#whatsinmyclothes

Op deze manier steunt u de campagne die de transparantie bevordert en consumenten een stem geeft. Het doel is dat de fabrikant hierop antwoordt met de hashtag #imadeyourclothes en zo zijn productiewijze openbaar maakt.

„Wanneer de helft van ons de helft van zijn consumentengedrag zou veranderen, waren we al dubbel zo ver.“

Ariane Piper, landencoördinator van Fashion Revolution Duitsland

Nog meer verhalen:

Op Facebook en op Instagram kunt u nog veel meer verhalen over de toeleveringsketen lezen. Al deze verhalen zijn niet alleen interessant, ze zorgen ook voor transparantie. Want bij Peter Hahn geloven, dat bij hoogwaardige textielsoorten ook een verantwoord productieproces hoort, en dat willen we u graag laten zien. Wij zullen onze overtuiging verder uitdragen, voor de medemens, voor het milieu en voor u.