Voer uw zoekbegrip in

Fashion Revolution Day bij PETER HAHN: wij zijn er ook weer bij!

Fashion Revolution Day bij PETER HAHN: wij zijn er ook weer bij!

Ook dit jaar schudt de campagne ’Fashion Revolution’ de modewereld weer op. Zeven jaar geleden stortte het Rana-Plaza-fabriekscomplex in Bangladesh in. Hierbij vielen meer dan 1.000 doden en raakten meer dan 2.000 mensen gewond. Het was het zwaarste fabrieksongeval in de geschiedenis van het land en alle gedupeerden waren werkzaam in de textielindustrie. Op Fashion Revolution Day herdenken we de slachtoffers van deze verschrikkelijke ramp. En we zetten ons ervoor in, dat zoiets nooit meer kan gebeuren. Een belangrijke spil hierin bent u, als consument. Daarom doen wij elk jaar mee met: #whomademyclothes. Met deze wereldwijde campagne worden modeliefhebbers en modeondernemingen opgeroepen om actief naar de herkomst van hun kleding te vragen.

Met onze verhalen en verslagen willen we u nader kennis laten maken met de mensen die onze producten vervaardigen. Stukje bij beetje krijgt u zo inzicht in onze gehele toeleveringsketen en kunt u uzelf ervan overtuigen, dat onze mode eerlijk en duurzaam is geproduceerd. Deze transparantie schept vertrouwen.

Als internationale handelsonderneming werken wij wereldwijd samen met partners in de gehele toeleveringsketen: van de winning van de grondstoffen tot en met het eindproduct. Bijvoorbeeld met de boeren die zich om onze kasjmiergeiten bekommeren, met spinnerijen en met stofbedrukkers. Dit jaar willen we graag wijden aan de eerste fases van de productie. We nemen u mee naar de fabrieken en stellen u voor aan enkele van de mensen die onze mode vervaardigen.

Spinnerij in Thailand

In deze spinnerij in Thailand worden de grondstoffen verwerkt en wordt het garen vervaardigd.

„Met onze leveranciers onderhouden we vaak jarenlange partnerschappen, zo ook in dit geval. Regelmatige, persoonlijke bezoeken door medewerkers van de afdelingen Inkoop, Kwaliteitsmanagement en Duurzaamheid onderstrepen het belang van deze samenwerkingsverbanden.“

Patrizia Strupp, afdelingshoofd Duurzaamheid

Malee werkt al 24 jaar op haar afdeling en is verantwoordelijk voor het zogenaamde ’soft winding’. Dit houdt in dat het garen uit machines op speciale klossen wordt gewonden die geschikt zijn om vervolgens te worden geverfd. In haar vrije tijd is ze een gepassioneerde kok.

Khun (l.) en zijn collega zijn nu bijna vijf jaar verantwoordelijk voor het verven van de klossen en beschikken over grote deskundigheid. Tun besteedt zijn vrije tijd graag aan muziek, Khun leeft zich het liefst uit met sporten.

Somkid is al meer dan 15 jaar werkzaam bij onze Thaise garenfabrikant en is meestal te vinden aan de grote conische wikkelmachines. Is zij niet aan het werk, dan sport ze graag.

Firma Lenzing

De firma Lenzing uit Oostenrijk staat voor ecologisch en verantwoord vervaardigde textielvezels van de duurzame grondstof hout. Deze hoogwaardige vezels vormen de basis voor vele, stijlvolle producten in ons assortiment: van prachtig luchtige blouses van viscose tot flatteuze T-shirts van viscose-elastan.

Bogdan is sinds zeven jaar werkzaam bij Lenzing. In 2017 studeerde hij af als chemisch procesingenieur. Momenteel werkt hij als process engineer. Hij leidt vooral investeringsprojecten, ondersteunt processpecialisten als Miroslav en bekommert zich daarnaast om de continue verbetering van de productiefaciliteiten.

Miroslav begon zijn carrière bij Lenzing in 2002 met een stage als chemisch procesingenieur. Vervolgens behaalde hij zijn master aan de school voor chemie en milieutechnologie. Momenteel is hij werkzaam als processpecialist.

„De firma Lenzing hecht veel waarde aan duurzaamheid en is gespecialiseerd in de vervaardiging van vezels uit hout als grondstof. Deze vezels worden gewonnen uit pulp, die afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen.“

Patrizia Strupp, afdelingshoofd Duurzaamheid

Doe mee!

De campagne ’Fashion Revolution Day’ spreekt vele doelgroepen aan. Er is voor elk wat wils. Om mee te doen kunt u bijvoorbeeld uw kleding binnenstebuiten aantrekken, zodat het etiket zichtbaar wordt. Maak hiervan een foto en plaats deze op social media met de hashtag #whomademyclothes. Op deze manier steunt u de campagne die de transparantie bevordert en consumenten een stem geeft. Het doel is dat de fabrikant hierop antwoordt met de hashtag #imadeyourclothes en zo zijn productiewijze openbaar maakt.

Nog meer verhalen:

Op Facebook en op Instagram kunt u nog veel meer verhalen over de toeleveringsketen lezen. Al deze verhalen zijn niet alleen interessant, ze zorgen ook voor transparantie. Want bij Peter Hahn geloven, dat bij hoogwaardige textielsoorten ook een verantwoord productieproces hoort, en dat willen we u graag laten zien. Wij zullen onze overtuiging verder uitdragen, voor de medemens, voor het milieu en voor u.