Wij spreken met grondlegger en ontwerpster Konstanze Maager
Het merk Cashmere Victim bestaat sinds 2016 en is sinds 2017 ook opgenomen in onze collectie. Wat dit bijzondere merk typeert en wie er achter het merk schuilgaat, leest u in deze bijdrage. Wij nemen dit nieuwe, nu al internationaal gevestigde merk nauwkeurig onder de loep. Bovendien spreken wij met grondlegger en ontwerpster Konstanze Maager.
Cashmere Victim: een merk in opkomst.
Alleen al de naam van het merk – Cashmere Victim, wat vertaald ‘slachtoffer van kasjmier’ betekent, duidt op de ongelooflijke aantrekkingskracht die van dit heerlijk zachte natuurmateriaal uitgaat. ’Eens kasjmier, altijd kasjmier’ is daarom de slogan van dit merk. Daarbij onderscheidt Cashmere Victim zich niet alleen door de voortreffelijke premium-kwaliteit, maar maakt het ook een uitstekende indruk door de prachtige dessins en originele prints. Dat het Zwarte Woud de woonplaats is van de creatieve ontwerpster valt op te maken uit de talrijke bos- en overige natuurmotieven, die op de exclusieve kasjmierdesigns zijn aangebracht. Veel creaties worden verschillend uitgevoerd. Prints worden bijvoorbeeld deels afzonderlijk op de kledingstukken aangebracht, wat de designs absoluut uniek maakt.
Konstanze Maager: het creatieve brein achter Cashmere Victim
Konstanze Maager is het creatieve brein achter Cashmere Victim. Zij is internationaal al doorgebroken in de modebranche. Na haar balletopleiding studeerde zij ’Design’ in Duitsland en in Zwitserland. Meerdere jaren werkte zij voor gerenommeerde designers als Iris von Arnim en internationaal gevestigde ondernemingen als Mercedes McLaren. Ook zijzelf is een ‘slachtoffer van kasjmier’. Daarom besloot ze in 2016 haar expertise op het gebied textiel- en breimodeprints te bundelen en haar eigen merk op te richten. Konstanze hecht veel waarde aan de premium-kwaliteit van het verwerkte kasjmier en de originaliteit van haar prints. ’100% fancy printed Cashmere’ is dan ook haar leidraad.
Cashmere Victim staat voor duurzaamheid en respect voor mens en natuur
Konstanze Maager kiest haar partners zelf uit volgens strenge criteria. Zo heeft ze alleen familiebedrijven in dienst en vindt de productie plaats bij vertrouwde dienstverleners in Italië en Duitsland. Bij de verpakking en verzending worden het milieu en diens hulpbronnen waar mogelijk ontzien. Bijvoorbeeld door verpakkingsmateriaal te gebruiken van gerecyclede of herbruikbare materialen. Bovendien bezorgen alleen lpg-voertuigen met een lage uitstoot de bestellingen.
Als directe buurvrouw van een SOS kinderdorp werd Konstanze diep getroffen door het lot van de kinderen aldaar. Zij ondersteunt het werk van de organisatie echter niet alleen financieel. Vaak komen tekeningen van de kinderen als printdesign op een trui terecht. Op die manier wil zij het zelfvertrouwen van de kinderen stimuleren. Tegelijkertijd maakt zij op die manier de meest authentieke prints.
In haar privéleven hecht Konstanze veel waarde aan de band met haar familie. Cashmere Victim is dan ook niet alleen een internationaal geslaagde modelijn, het merk is ook een echt familiebedrijf. Bij grote evenementen helpt het hele gezin. Bijvoorbeeld op de Berlin Fashion Week, waar Cashmere Victim sinds begin 2020 vertegenwoordigd is. Voor de nodige morele steun, als praktische hulp of zoals haar dochter Luna zelfs als model (foto linksboven).

Wij hebben Konstanze Maager een paar vragen gesteld
Hoe is het merk Cashmere Victim tot stand gekomen?
Toen ik jong was, breide ik altijd al graag. Tijdens mijn studie heb ik daarom de vakrichting breidesign gekozen en na het behalen van mijn diploma als leraar aan de hogeschool in Pforzheim heb ik breitechniek en -vormgeving gedoceerd. Ook in mijn eerste baan bij Iris von Arnim en dibari werkte ik op de afdeling breidesign. Toen ik een tijdlang zelfstandig werkte, om meer tijd met mijn jonge gezin door te kunnen brengen, miste ik al snel het gevoel van de materialen. De designs die ik toen voor een agentschap ontwierp, maakte ik allemaal aan de hand van foto’s, tekeningen of op de pc.
Je design op een stof zien is iets heel bijzonders, maar een design op een kasjmierkledingstuk voelen, is gewoonweg onbeschrijflijk. Dit gevoel maakt mij enthousiast en gelukkig. Zo kwam ik op het idee, mijn ervaringen in het printen te combineren met mijn brei-expertise en gedessineerde kasjmiertruien te gaan maken. Cashmere Victim was daarmee geboren.
Waar draait het om bij het merk Cashmere Victim? Wat is er zo bijzonder aan dit merk?
Het bijzondere aan de mode van Cashmere Victim is de combinatie van prints met breimode. Een kleurrijk design gecombineerd met het meest voortreffelijke kasjmier dat er is. Het merk onderscheidt zich door deze buitengewone mix van meer klassieke kasjmierdesigns. Het merk heeft intussen, zo mag ik hopen, een eigen signatuur ontwikkeld. Cashmere Victim heeft dan ook heel wat fans, die telkens weer reikhalzend uitkijken naar de nieuwe collectie. Maar natuurlijk zijn er ook mensen die niets zien in mijn ontwerpen.
Hoe ontstaat een collectie? Waaruit haalt u inspiratie voor de dessins?
Ik begin altijd met de kleuren, daarna volgen de ideeën voor prints waarbij de eerste stalen en breimonsters tevoorschijn komen. Als een puzzel, die stukje voor stukje in elkaar gezet wordt. Mijn inspiratiebronnen zijn oneindig: een wandeling door het bos, het bezoek aan een museum, een boek, een verhaal, een ontmoeting, een film….ik houd vooral van bloemdessins of vormen en motieven uit de natuur. Ik wil graag de ongelooflijke schoonheid van de natuur verbeelden. De moderne black forest print, een van mijn meest succesvolle motieven, reflecteert mijn verbondenheid met het Zwarte Woud.
Wat vindt u meeste het mooiste aan uw creatieve werk?
Van het ontwerpproces geniet ik het meest, dus het werken met de verschillende kleuren en het kasjmier. Maar het is ook fijn om te zien hoe blij een klant kan zijn met een van mijn kleurrijke truien. Het is een feest als klanten hun truien van Cashmere Victim met veel plezier dragen. Een beetje als confetti strooien!
Wat was uw persoonlijke hoogtepunt van het merk in 2020?
Dat was de show in Berlijn op de Mercedes Benz Fashion Week.

Welke wensen heeft u voor de toekomst?
Ik vond het erg leuk om met PETER HAHN te mogen samenwerken. Ik ben vooral dankbaar dat ik met Heike Hillebrecht en haar geweldige team met Claudia Vollmer en Madeleine Buck aan de beste designs, ideeën en ontwikkelingen mocht bijdragen. Ik ben er op gebrand om ten behoeve van het nieuwe keurmerk THE GOOD CASHMERE STANDARD® de aandacht meer en meer te richten op een duurzame kasjmierwinning. Het lijkt mij belangrijker dan ooit om aandacht te hebben voor milieu, dier en mens en om respectvol met elkaar om te gaan. Elke dag een beetje meer.

Ik bedank PETER HAHN voor dit interview en voor de geweldige samenwerking!
En wij bedanken Konstanze Maager voor dit mooie interview. En natuurlijk voor haar inspirerende, kleurrijke designs. Nieuwsgierig geworden? Neem eens een kijkje in onze onlineshop en gun uzelf een beetje vrolijkheid om aan te trekken.