Voor ons bij PETER HAHN is duurzaamheid een heel belangrijk thema. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor het milieu, voor de naleving van sociale normen en voor een eerlijke behandeling van partners en leveranciers.
Dit is een vast onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Sinds 2012 draagt onze afdeling duurzaamheid, geleid door Patrizia Strupp, deze boodschap met veel overtuiging uit in alle segmenten van onze onderneming – van de inkoop tot de verzending.
De nadruk ligt hierbij op concepten voor het behoud van onze natuurlijke hulpbronnen en op maatregelen om sociale onrechtvaardigheid en ongelijkheid wereldwijd te bestrijden. Hoe zijn de arbeidsomstandigheden in de fabrieken, hoe goed worden werknemers betaald, hoe worden ze behandeld? We spraken Patrizia Strupp en stelden haar vijf vragen over het thema duurzaamheid bij PETER HAHN. Lees hier ons interview:
1. Wij horen overal over duurzaamheid en duurzaam handelen. Wat betekent duurzaamheid voor jou?
Voor mij betekent dat in de eerste plaats dat we zorgvuldig met mens en milieu omgaan. We zijn toekomstige generaties een leefbare wereld verschuldigd. Natuurlijk is duurzaamheid vooral op de toekomst gericht, maar voor mij betekent het ook, dat wij zorgzaam met elkaar omgaan, zowel in de privésfeer als beroepsmatig, hier en nu.

2. Hoe belangrijk is het thema duurzaamheid voor PETER HAHN ?
Duurzaamheid is heel belangrijk voor Peter Hahn. Het is zelfs verankerd in de bedrijfsstrategie. Dit komt niet in de laatste plaats voort uit onze bedrijfshistorie van meer dan 50 jaar. Dat wij het thema zeer serieus nemen, blijkt ook uit het feit dat er al in 2012 een speciale functie voor is gecreëerd binnen het bedrijf. Wij hechten veel waarde aan het gebruik van natuurlijke materialen als zijde, alpaca en kasjmier. En natuurlijk letten wij erop, dat deze materialen onder eerlijke arbeidsomstandigheden verwerkt worden.
3. Sinds wanneer houdt PETER HAHN zich bezig met dit thema?
Je zou kunnen zeggen dat we ons sinds de oprichting van het bedrijf bezighouden met dit thema. Alleen bestond het begrip duurzaamheid in de jaren 60 nog niet in de vorm zoals we dat nu kennen. Er waren binnen het bedrijf altijd al veel activiteiten rond het thema duurzaamheid. Het is mijn taak deze activiteiten te coördineren en verder te ontwikkelen. En ik moet zeggen dat ik al sinds dag één met veel enthousiasme met dit thema bezig ben. Want duurzaamheid gaat natuurlijk iedereen aan.
4. Wat houdt dit concreet in?
Mijn werkterrein ligt vooral op het vlak van menswaardige, eerlijke arbeidsomstandigheden bij partners waarmee wij langdurig samenwerken. PETER HAHN is al sinds 2013 actief lid van amfori BSCI, de maatgevende ondernemersorganisatie voor de Europese en internationale handel, die zich inzet voor duurzame leveringsketens.
De naleving en verbetering van sociale normen staat hierbij centraal. Als onderdeel van onze inzet voor de sociale normen van amfori BSCI controleren onafhankelijke testinstituten regelmatig onze leveranciers. Hun rapporten vormen de basis voor het continu samen verbeteren van de processen. Bovendien bieden wij een uitgebreid trainingsprogramma aan met on-site of online trainingen door amfori BSCI en speciale dagen voor leveranciers bij PETER HAHN met betrekking tot onze inkoopmarkten.
Een ander aandachtspunt van mijn werk is de uitbreiding van het aantal duurzame producten in ons assortiment. Het begon allemaal met onze ’GREEN COTTON by PETER HAHN’-collectie. Deze mode wordt sinds meer dan 20 jaar gemaakt van bio-katoen. Sinds enkele jaren is de collectie gecertificeerd volgens de strenge standaard Global-Organic-Textile-Standard (GOTS). Daarnaast werken wij met andere fabrikanten samen, die duurzaamheid net zo belangrijk vinden als wij. Zoals met de firma Lenzing.
In mijn rol als hoofd van de afdeling duurzaamheid onderhoud ik het contact met leveranciers, bij PETER HAHN of op locatie in de fabrieken zelf. Want het is belangrijk dat onze leveranciers zich zowel bewust zijn van de betekenis van het thema voor ons als onderneming, als voor onze klanten. Alleen wanneer de sociale normen nageleefd worden, kunnen wij ook onze hoge kwaliteitsstandaard handhaven.
5. Wat levert dit onze klanten op?
Een uitstekende kwaliteit, eersteklas materialen en een goed gevoel. Weten dat PETER HAHN zich inzet voor het duurzaam omgaan met onze hulpbronnen en voor menswaardige arbeidsomstandigheden, schept vertrouwen en zorgt niet in de laatste plaats voor transparantie. Een jurk of schoenen aanschaffen gaat altijd op gevoel. Wij willen dat onze klanten met een goed gevoel en een zuiver geweten bij ons kunnen kopen.
Een deel van mijn werk bestaat uit de communicatie over het thema duurzaamheid, om alles nog transparanter te maken en om het vertrouwen verder te vergroten. Wij doen uitgebreid verslag over onze duurzaamheidsactiviteiten, hier in onze blog.
