Giovanna Furlanetto lijkt aanvankelijk rustig en gereserveerd: in haar stem, haar kleren, haar uiterlijk. Ze verschijnt meestal zonder make-up en met een halflange bob; ze is vaak gekleed in donkere broekpakken en lichte T-shirts. Maar achter haar ernstige blik gaat een creatieve, innovatieve en briljante geest schuil. Signora Furlanetto is de tweede generatie die het luxelabel FURLA leidt en ze is zelf zo ver gekomen. Wat het merk onderscheidt, welk designerstuk een echte ‘best buy’ is en wat ‘Lusso democratico’ betekent, komt u hier te weten.
FURLA: de kenmerken
FURLA: de naam staat voor designertassen van het beste leer, fijn vakmanschap en chic understatement. FURLA-tassen hebben een speciale uitstraling. Giovanna zei ooit dat ze een goede vriendin moeten zijn voor hun draagster. We dragen er immers ook de belangrijkste dingen van ons leven op dat moment in mee: naast onze mobiele telefoon, sleutels en portemonnee ook foto’s, notitieboekjes en onze favoriete lippenstift. Zo ontstaat er een zekere band. En zoals met alles waar we ons verbonden mee voelen, hopen we op een duurzame, in het beste geval levenslange relatie. Daarom staan kwaliteit en duurzaamheid bij FURLA hoog in het vaandel.

blouse van BOSS, bestelnr. 750158,
broek van Riani, bestelnr. 660368,
tas van FURLA, bestelnr. 317399.
(Foto: Gitta, IG: @gittabanko)
De chique handtassen zijn herkenbaar aan de opzettelijk opvallende naden. Vaak staat er ook een grote FA, in de vorm van een stempeldruk, gestempelde letters of als decoratieve sluiting, op het leer. Maar waarom FURLA en niet FURLANETTO? Giovanna’s vader Aldo stelde zelf voor om ‘netto’ uit de familienaam te laten vallen.
FURLA: best buy

Schoudertas ‘1927’ van FURLA is gebaseerd op de designklassieker uit het oprichtingsjaar van het merk. De licht gemoderniseerde nieuwe editie is een tijdloze evergreen. De trendy kleurstelling zorgt voor een modieuze twist: saliegroen vormt een fris accent in uw outfit zonder alle aandacht op zich te vestigen. Het kenmerkende logo is subtiel, maar net opvallend genoeg in de sluiting verwerkt. Het spreekt vanzelf dat het pronkstuk gemaakt is van hoogwaardig, echt leer. Forza! Ga ervoor!
FURLA: het verhaal en de visie
Bologna, Italië, 1927: Aldo Furlanetto richt een bedrijf voor lederwaren op. Nadat de producten via de groothandel een groot succes kenden, opende hij in 1955 de eerste winkel in Bologna. In de jaren zeventig komen zijn kinderen in het bedrijf, waaronder Giovanna, die pas 17 jaar oud is. Samen slagen ze erin om tussen 1970 en 1980 wereldwijd uit te breiden.

jeans van DL1961, bestelnr. 657265,
trui van INCLUDE, bestelnr. 851900,
tas van FURLA, bestelnr. 318238,
riemtas van JOOP, bestelnr. 385172.
(Foto: Gitta, IG: @gittabanko)
Tegenwoordig is FURLA vertegenwoordigd in meer dan 70 landen en is het een van ’s werelds toonaangevende mode- en lifestylemerken. Wat er niet veranderd is? Het hoofdkantoor in Bologna is nog steeds de spil van de collectie en Giovanna heeft nog steeds het laatste woord. Hier worden exclusieve tassen met de hand gemaakt, van de beste materialen en geproduceerd in eenvoudige elegantie met een onmiskenbaar Italiaans accent.
Lusso democratico
Het credo waarmee FURLA groot is geworden: luxe, toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor de rijken. Dit was niet alleen een economische beslissing, maar getuigt van de ervaringen die Giovanna en haar zes broers en zussen zelf als kind hadden. Ze groeiden op in een gezin zonder welvaart, waar ze in plaats daarvan met en voor elkaar leefden. In de jaren zeventig liet vader en oprichter Aldo een sporthal bouwen voor de kinderen van werkende ouders, die daar gratis konden basketballen en hockeyen in plaats van op straat rond te hangen.

shopper van FURLA, bestelnr. 316953,
aarka (verglijkbar) van GOLDEN GOOSE, bestelnr. 150060,
trui van INCLUDE, bestelnr. 851470,
blouse van BASLER, bestelnr. 749507.
(Foto: Gitta, IG: @gittabanko)
Ook de basisregel bij FURLA is hetzelfde gebleven: hoogwaardige luxe voor de middelgrote portemonnee. Dit wordt mogelijk gemaakt door de focus op een goed ontwerp, een hanteerbaar productassortiment en eenvoudige productietechnieken, evenals het vertrouwen in jonge, nog onbekende ontwerpers. Met de ‘Premio Furla per l’Arte’ beloont het merk jaarlijks aanstormende talenten in de branche, waardoor een win-winsituatie voor beide ontstaat: gedreven door de pioniersgeest van de jonge kunstenaars ontwikkelt FURLA zich in een voortdurend evenwicht tussen stijl en trend en stelt hen in ruil daarvoor in staat om de branche te betreden. Forza FURLA!